اخذ کد اقتصادی و ثبت نام مالیات ارزش افزوده
شرکت خدمات حسابداری مالیاتی حسابان پرستو 36299016 -021 اخذ کد اقتصادی و ثبت نام مالیات ارزش افزوده
اخذ کد اقتصادی و ثبت نام مالیات ارزش افزوده
کد اقتصادی چیست و چطور کد اقتصادی بگیریم ؟
اخذ کد اقتصادی برای همه اشخاص حقوقی و حقوقی مشمول قانون مالیات های مستقیم در زمینه فروش کالا یا خدمات (صادرات و واردات) که نیازمند دریافت کارت بازرگانی، شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی، صدور فاکتور، متعهد به ارائه اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده و اخذ قرارداد با مراکز دولتی هستند، الزامی است و ۱۲ رقم است و سازمان امور مالیاتی صادر می کند و مثل شناسه ملی شرکت ها، منحصر به فرد است.
ارائه فاکتورها یا صورت حساب ها با کد اقتصادی جعلی، پیگرد قانونی سنگین دارد. اگر شرکتی ثبت کردید، ۶۰ روز برای دریافت کد اقتصادی ، مهلت دارید. اگر هیچ فعالیت و عملکردی هم ندارد، باز هم باید به حوزه مالیاتی در محدوده آدرس قانونی شرکت مراجعه و پرونده مالیاتی تشکیل داده اما الزامی برای دریافت کد اقتصادی ندارید.
برای دریافت کد اقتصادی ، باید پیش ثبت نام در سامانه tax.gov.ir انجام داد و مدارک را به صورت اینرنتی، آپلود نمود. مزایا و جرایم تخلفات کد اقتصادی در این گفتار سایت محاسبان تلاشگر خبره ارائه شده است تا راهنمای مودیان حقیقی و حقوقی ملزم به دریافت کد اقتصادی در سراسر کشور باشد. بعضی از فعالیتها، نیاز به کد اقتصادی ندارد که در این گفتار، معرفی شده است.
شرکت حسابداری مالیاتی حسابان پرستو با سال ها تجربه موفق در ارائه خدمات مشاوره و مالیاتی و خدمات حسابداری و مالی شامل: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، ارزش افزوده، گواهی مربوطه، تنظیم گزارشات فصلی، انجام حسابداری شرکت های بازرگانی، پیمانکاری، خدماتی، تولیدی، نظارت بر واحدهای مالی جهت کنترل اسناد و به روز رسانی نرم افزارهای مربوطه، آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور است تا از بخشودگی و معافیت های مالیاتی حداکثری، بهره مند شده و بهره وری کسب و کار و سود دهی خود را افزایش دهند.
تماس با ما:
021-36299016
021-36294375
021-36278068
تلگرام و واتس اپ: 4526950-0910 7547272-0936
آیدی تلگرام: mhpress@
اینستاگرام: hesabdari.hesaban@
کد اقتصادی چیست ؟
کد اقتصادی ، همان طور که از نامش مشخص است، یک کد است. مثل شناسه ملی شرکت ها یا کد ملی یا شماره ثبت شرکتها و موسسات. این کد، منحصر به فرد است. یعنی همان طور که هر شرکت، چه دولتی و چه غیر دولتی، شناسه ملی و شماره ثبت منحصر به فرد داشته و شماره ثبت و شناسه ملی هیچ شرکت یا موسسهای (اعم از مسئولیت محدود تا سهامی خاص)، مشابه نیست، کد اقتصادی اشخاص حقوقی نیز، منحصر به فرد است.
کد اقتصادی چند رقمی است ؟
کد اقتصادی ، کد ۱۲ رقمی است که سازمان امور مالیاتی که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت دارد، این کد را به مودیان مالیاتی، تخصیص می دهد. هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی، موظف هستند طبق قانون، نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند. کد احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی سراسر کشور، همین شماره است.
اگر شما در زمینه صادارت یا واردات کالا یا فروش کالا و حتی خدمات در یکی از استانهای کشور فعالیت دارید، داشتن کد اقتصادی ، ضروری است. اگر قصد شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی سراسر کشور دارید، داشتن کد اقتصادی ، ضروری است.
اگر خواهان ارائه صورت حساب برای دریافت کسورات یا آزادسازی ضمانت نامه حسن اجرای تعهدات یا کسورات بیمه یا ارائه صورت وضعیت برای پرداخت هزینههای تایید شده از سوی کارفرما دارید، صدور صورت حساب شما بایستی با کد اقتصادی معتبر همراه شود.
بنابراین، هر فعالیت اقتصادی اشخاص حقوقی در کشور، نیازمند کد اقتصادی و شناسه ملی است. اگر به سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه جمهوری اسلامی مراجعه کنید، اطلاعات شرکت ها، بر اساس شناسه ملی درج می شود تا کار بررسی و رهگیری آنها برای مشتریان و مخاطبان و رسانه ها ، راحت باشد.
این کد، شفافیت مالیاتی را در کشور ارتقا داده و از قاچاق کالا و اقدامات پولشویی، جلوگیری می کند. اگر چه هنوز، کلاهبرداران و شیادان، با فروش کد اقتصادی و صورت حساب، فعالیت های غیر قانونی انجام می دهند.
تفاوت کد اقتصادی با شماره اقتصادی
این دو از نظر معنایی تفاوتی ندارند شماره اقتصادی در اصطلاح با نام کد اقتصادی شناخته میشود .
راهنمای استعلام کد اقتصادی
استعلام کد اقتصادی از طریق این آدرس https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx ) قابل پیگیری است ..
تفاوت کد اقتصادی با شناسه ملی
کد اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی که کسب و کارشان مشمول مالیات تعلق می گیرد ولی شناسه ملی فقط به اشخاص حقوقی تعلق می گیرد.
شناسه ملی شناسه ای ۱۱ رقمی است و کد اقتصادی ۱۲ رقم دارد .
مرجع صادر کننده شناسه ملی اداره ثبت شرکت ها است و مرجع صادرکننده کد اقتصادی ، سازمان امور مالیاتی کشور است .
کد اقتصادی ، توسط قوه مجریه صادر میشود و شناسه ملی توسط قوه قضاییه.
پیدا كردن كد اقتصادی شركتها
برای پیدا کردن کد اقتصادی یک شرکت راهی وجود ندارد ! تنها راه بدست آوردن کد اقتصادی درخواست آن از شرکت مورد نظر است . به دلیل سوء استفاده هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی ممکن است از شماره اقتصادی دیگر شرکت ها انجام دهند و باعث تعلق مالیات به آن شرکت شوند (که این سوء استفاده از کد اقتصادی تحت هر شرایطی جرم محسوب میشود) پیدا کردن کد اقتصادی از طریق سامانه ها وجود ندارد
برای پیدا کردن نام شرکت ، شماره ثبت و یا شناسه ملی باید به سایت سامانه ثبت شرکت ها مراجعه کرد (http://www.rrk.ir/news/newslist.aspx)
پیدا کردن شماره ثبت شرکت میتوان به سایت شناسه ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور( سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور) در بخش استعلام شخصیت حقوقی مراجعه کرد ( https://ilenc.ssaa.ir/ ) و اطلاعاتی که در فیلدها درخواست شده را پر کنید .
تفاوت کد اقتصادی قدیم و جدید
در تاریخ پانزدهم بهمن سال ۱۳۹۰ در اطلاعیه ای سازمان امور مالیاتی و گمرک اعلام کرد :
نسبت به ثبت نام الکترونیکی و اخذ کد اقتصادی به منظور تسهیل انجام امور مالیاتی و بهرهمندی از تسهیلات مالیاتی نسبت به ثبت نام جامع الکترونیکی اقدام شود. ثبتنام جهت دریافت شماره اقتصادی جدید برای کلیه مؤدیان حقوقی اجباری است، زیرا این کد اقتصادی جدید جایگزین شماره قبلی در نظام مالیاتی، گمرکی و اقتصادی کشور خواهد شود.
کد اقتصادی جدید برای کمک به اجرای طرح جامع مالیاتی بوده و مطابق با سیستم های جامع مالیاتی است. برای به دست آوردن کد اقتصادی جدید باید به سایت سازمان امور مالیاتی (https://e3.tax.gov.ir/action/do/show/2) مراجعه شود و در ادامه با توجه پرونده ای که از قبل برای آن کد اقتصادی قدیمی وجود دارد، کد جدیدی تعریف می شود . در کد اقتصادی جدید و قدیم هر دو ۱۲ رقمی هستند .
موارد استفاده کد اقتصادی جدید و قدیم
* اخذ کارت بازرگانی
* شرکت در مزایدات و مناقصات
* عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتی
* ارائه اظهارنامه های عملکرد سالیانه و فصلی ” ارزش افزوده”
* پیش نیاز ارایه اظهارنامه مالیاتی
* اخذ گواهی ارزش افزوده
* اظهارنامه های الکترونیکی مودیان مالیاتی
*کد اقتصادی جدید و قدیم لازم برای کلیه فعالان اقتصادی در تجارت خارجی با گمرک جمهوری اسلامی ایران
ابطال کد اقتصادی
طبق ماده ۱۷ تبصره ۳ آیین نامه ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم در موارد زیر کد اقتصادی باطل می شود :
* فوت اشخاص حقیقی
* اعلام اشخاص حقیقی مبنی بر خاتمه فعالیت اقتصادی
* انحلال اشخاص حقوقی ثبت شده پس از اتمام عملیات تصفیه و اعلام ختم تصفیه و سایر اشخاص حقوقی پس از لغو مجوز فعالیت
* صدور حکم مراجع قضایی مبنی بر ابطال شماره اقتصادی
چگونه کد اقتصادی بگیریم؟
برای دریافت کد اقتصادی ، بایستی به عنوان یک شخصیت حقوقی، پس از ثبت شرکت، نسبت به دریافت این کد از سازمان امور مالیاتی اقدام کرد. شما ۶۰ روز فرصت دارید تا این کد را دریافت کنید. اگر کد اقتصادی نداشته باشید، دریافت پول به هر نحوی از مراکز دولتی، مجاز نبوده و ارائه اظهارنامه مالیاتی شما در پایان سال مالی، امکان پذیر نخواهد بود. هم چنین مراکز دولتی و خصوصی ثبت شده، مجاز به انعقاد قرارداد با شرکت هایی که این کد ۱۲ رقمی را ندارند، نیستند.
داشتن کارت بازرگانی چه برای اشخاص حقیقی و چه حقوقی، منوط به داشتن کد اقتصادی است. افتتاح حساب بانکی اشخاص حقوقی نیز، نیاز به این کد ۱۲ رقمی دارد. این کد، به سازمان امور مالیاتی کمک می کند تا مالیات مودیان را بهتر، رصد و پیگیری و محاسبه کرده و تسریع فرآیند بررسی دفاتر قانونی شرکت ها در پایان سال مالی، به ارمغان می آید. احراز هویت شرکت ها نیز راحت تر انجام می گیرد.
اگر خواهان دریافت مشمولیت معافیت های مالیاتی هستید، داشتن کد اقتصادی ، الزامی خواهد بود.
اگر کد اقتصادی نداشته باشید، امکان ثبت نام اولیه برای ارزش افزوده را نخواهید داشت. برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده، داشتن کد اقتصادی و آگهی تغییرات و تاسیس شرکت، الزامی است. گواهی مالیات بر ارزش افزوده به صورت ۶ ماهه و ۱ ساله صادر می شود.
چه افرادی نیاز به دریافت کد اقتصادی هستند؟
* هر شرکت که در زمینه تولید، مونتاژ و توزیع و پخش کالا یا خدمات فعالیت دارد.
* کلیه اشخاص حقیقی که دارای جواز کسب و پروانه فعالیت از صنوف بوده و مکانی برای انجام فعالیت خود دارند.
چه افرادی نیازمند دریافت کد اقتصادی نیستند؟
* مساجد و تکایا
* کلیه اشخاص حقیقی که در زمینه های فرهنگی و هنری و ادبی فعالیت دارند. مثل طراحی و نویسندگی.
* کلیه اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال داشته و ارزش پیمان های آن ها در طول یک سال شمسی، بیش از ۵۰ میلیون ریال نباشد.
تکالیف اشخاص حقوقی که باید کد اقتصادی داشته باشند
* جواز کسب و کار اشخاص حقوقی که از مراجع ذیصلاح در سال جاری صادر یا تمدید شود، قابل قبول است و در غیر این صورت بایستی اعتبار جواز کسب، از سوی مرجعی که آن را صادر کرده است، مورد تایید قرار بگیرد.
* اگر شخصی، فاقد جواز کسب است، اشتغال به کار او بایستی توسط ممیز مالیاتی، تایید شود.
* استفاده از صورت حساب فروش کالا در جراید کثیر الانتشار از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی است و کد اقتصادی فروشنده را باید روی صورتحساب چاپ کند.
* اگر شما، فروشنده کالا یا خدمات به صورت خرده فروشی هستید و صدور فاکتور، غیر ممکن است، صدور فاکتور با درج کد اقتصادی ، الزامی نیست. اما اگر قبض صندوق صادر می شود، این کد ۱۲ قمی برای فروشنده الزامی است.
* فروش هر کالایی بیش از بیست میلیون ریال، نیاز به ثبت کد اقتصادی است. در صورت فروش خدمات یا کالا به مصرف کننده نهایی، درج این کد ۱۲ رقمی ضروریتی ندراد.
تخلفات کد اقتصادی چیست؟
* اگر فردی حقیقی یا حقوقی از کد اقتصادی دیگران استفاده کند، تحت هر عنوان، غیر قانونی است و مالیات تکلیفی، متوجه فردی است که از کد اقتصادی او به هر نحوی، سوء استفاده شده است.
* هر گونه جعل و تقلب و تبانی در این باره، خلاف مقررات بوده و با متقلبان برابر مقررات استفاده می شود.
* اگر فروشنده کالا یا خدمات، به منظور صدور صورت حساب که کد اقتصادی روی ان درج شده است، از خریدار، درخواست وجهی کند، خلاف مقررات است و با متخلف، حسب مقررات برخورد خواهد شد.
* اگر فروشنده کالا یا خدمات در هنگام ارائه کالا، ارائه کد اقتصادی را منوط به اخذ وجهی، بیش از قیمت واقعی کالا یا خدمات کند، خرید کالا یا خدمات بدون این کد ۱۲ رقمی فروشنده، مانعی ندارد. در این حالت،خریدار بایستی گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده به ارائه کد اقتصادی را ظرف ۳۰ روز از انجام معامله به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی سازمان، به صورت مکتوب گزارش کند.
پیامد امتناع از دریافت کد اقتصادی
* برای نخستین بار، ۲ برابر سود حاصل از معاملات خود را باید شرکت، به عنوان جریمه پرداخت کند.
* برای دومین بار، محل فعالیت شرکت به مدت ۳ ماه پلمپ خواهد شد.
* برای سومین بار، محکومیت مدیران شرکت به ۳ تا ۶ ماه حبس را در پی دارد.
مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی
* دفترچه اشخاص حقوقی و فرم های مربوطه باید پر شده و ممهور به مهر شرکت و صاحبان امضا قانونی شود.
* پاسخ استعلامات از واحد مستغلات شهر محل اشتغال جهت تشکیل پرونده مالیات اجاره. استعلام از تشکیل پرونده الزامی خواهد بود.
* اصل و رونوشت کلیه روزنامه رسمی و اساسنامه و شرکت نامه و مدارک ثبتی برای شرکت مسئولیت محدود و هم چنین تقاضانامه برای موسسات و اظهارنامه ها برای شرکت های سهامی خاص
* اصل و رونوشت روزنامه های تاسیس شرکت و موسسات و هر گونه تغییر شامل سرمایه و تغییرات هیات مدیره و محل قانونی شرکت.
* نامه شروع یا عدم شروع فعالیت بنگاه بعد از ثبت دبیرخانه
* پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارایی
* اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند کلیه صاحبان امضا مجاز شرکت یا موسسه یا برابر اصل این مدارک
* اصل و رونوشت یا برابر اصل سند مالکیت همراه با بنچاق و گواهی پایان کار و عوارض شهرداری یا سند اجاره محل اقامت قانونی شرکت یا موسسه که ثبت محضری یا کد رهگیری و هولوگرام به نام شرکت یا موسسه باشد. ارائه اجاره نامه به نام شخص، قابل قبول نخواهد بود.
* اصل و رونوشت قیض آب و برق و تلفن محل قانونی شرکت.
* گواهی امضا صاحبان امضا مجاز شخص حقوقی و به نام اداره امور مالیاتی منطقه مورد نظر.
مدارک مورد نیاز متقاضیان حقیقی اخذ کد اقتصادی
* اصل و رونوشت شناسنامه و کارت ملی هوشمند
* تکمیل فرم درخواست کد اقصادی به نام متقاضی
* ارائه درخواست کتبی جهت دریافت کد اقتصادی
* رونوشت پروانه کسب معتبر
* رونوشت برگه پرداخت هزینه صدور کد اقتصادی که به حساب امور مالیاتی در بانک ملی واریز شود.
* ۳ قطعه عکس پرسنلی
* اگر متقاضی، قبلا ین کد ۱۲ رقمی را داشته باشد، بایستی تصویر آن را ارئه کند.
افرادی که منبع مالیاتی آنها مشاغل و اشخاص حقیقی می باشد، برای ثبت اظهارنامه بایستی وضعیت کد اقتصادی آنها در حالت ۴۵ باشد. در غیر اینصورت قادر به ارسال اظهارنامه نخواهند بود. برای دریافت اخرین وضیعت این کد ۱۲ رقمی به سامانه امور مالیاتی tax.gov.ir قسمت شماره اقتصادی مراجعه نمایید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد پرفایل شده و از وضعیت کد اقتصادی خود اگاه شوند.
اشخاصی که نام کاربری و کلمه عبور ندارند میتواند به اداره امور مالیاتی که در انجا دارای پرونده می باشند مراجعه و از وضعیت کد اقتصادی خود اگاه شوند لارم به ذکر است، فرایند افزایش وضعیت کد اقتصادی زمان بر است لذا در اسرع وقت اقدام نمایید.
هزینه کد اقتصادی به چه حسابی باید واریز شود؟
مبلغ بایستی به حساب ۵۲۳ خزانه نزد بانک ملی در استان محل اشتغال واریز شود.
چه افرادی از درج کد اقتصادی معاف هستند؟
طبق نامه ۱۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ سازمان امور مالیاتی کشور، اگر خریدار کالا یا خدمات، مکلف به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور نباشد، یا از جمله اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی یا اشخاص حقیقی موضوع ماده هشتاد و یک قانون فعالیت کشاورزی باشد، الزامی به درج شماره اقتصادی خریدار در صورت حساب صادره ندارد و جریمه ای متصور نیست.
حسابداران، بایستی کلیه فاکتور های فروش کالا یا خدمات را که از طرف حساب های خود دریافت می کنند، پیش از ثبت سند حسابداری یا پرداخت، کنترل کنید تا در زمان رسیدگی عملکرد و ارزش افزوده دچار مشکل نشوید. برای این که بدانید که ارائه دهنده کالا یا خدمات، فاکتور فروش صوری یا کاغذی نداده باشد به این لینک بروید.
بررسی کنید که فروشنده کالا یا خدمات، از شرکت منحل شده یا غیر فعال، صدور فاکتور با کد اقتصادی جعلی نکرده باشد. برای کسب اطلاعات بیش تر به این لینک بروید.
حتما گواهی ارزش افزوده را مطالبه و اعتبار آن را از این آدرس بررسی کنید. اطلاعات شرکت فروشنده را از سایت قوه قضاییه بررسی کنید که در این URL در دسترس است.
آیا به منظور دریافت کد اقتصادی ، اخذ مفاصا حساب دارایی الزامی است؟
نیاز نیست.
به منظور دریافت کد اقتصادی ، باید پروانه کسب بگیریم و فرصت زیادی هم تا پایان مهلت ارائه اظهارنامه نداریم. چه باید کرد؟
از شناسه ملی تا هنگامی که برای شما ، کد ارسال نشده استفاده کنید و فرم اظهارنامه مشاغل را دانلود و تکمیل کنید و دستی به اداره دارایی تحویل دهید.
با وجود پیش ثبت نام، هنوز کد اقتصادی برای شرکت ما صادر نشده است. آیا باز هم به شرکت، مالیات تعلق می گیرد؟
اگر شرکت شما، درامد و عملکرد داشته باشد، مالیات تکلیفی به شما تعلق می گیرد و بر اساس ماده صد و شصت و نه، طرف حساب شما، با ارسال گزارش فصلی، میزان و مبلغ خرید کالا و خدمات از شما را بر اساس شناسه ملی و شماره ثبت شرکت یا موسسه، به سازمان امور مالیاتی گزارش می کند.
من شرکتی ثبت کردم و هیچ عملکردی نداشته است. کد اقتصادی هم ندارم. آیا جریمه تعلق می گیرد؟
شما بایستی عدم فعالیت و عدم عملکرد را به حوزه مالیاتی خود اطلاع دهدی. به منطور معافیت مالیاتی بر اساس عدم فعالیت، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
* حتما حوزه مالیاتی شرکت یا موسسه را بر اساس محل ثبت و شهر و استان محل استقرار دفتر مرکزی، مشخص و پرونده مالیاتی و کد مالیاتی بگیرید.
* اگر پرونده مالیاتی نداشته باشد، هیچ معافیتی دریافت نحواهید کرد.
* عدم فعالیت شرکت یا موسسه،بایستی در مهلت قانونی که ۴ ماهه اول سال مالی است، به سازمان امور مالیاتی اعلام گردد و اگر خارج از مهلت مقرر باشد، مشمول جریمه خواهید شد.
* شما بایستی دفاتر قانونی و اظهارنامه عدم فعالیت را ارائه کنید.
* در هر سال، دفاتر مالی شرکت طبق مقررات، دریافت و تنظیم کنید.
* عدم فعالیت سال ۹۷ که از اول فروردین ۹۷ آغاز و تا پایان اسفند ۹۷ ادامه دارد، بایستی تا ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۸ تسلیم شود. تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه مالیاتی عدم فعالیت شرکت در این بازه زمانی، الزامی است.
* چه کد اقتصادی داشته باشید چه نداشته باشید، باید در صورتی که شرکت فعال ندارید، عدم فعالیت را اعلام کنید.
کارشناسان ما در شرکت حسابداری مالیاتی حسابان پرستو آماده هستن تا شما را در مسیر دریافت کد اقتصادی یاری دهند کافیست با شماره های موجود دراین صفحه تماس بگیرید تا از خدمات ما جهت اخذ کد اقتصادی استفاده کنید .
تماس با ما:
021-36299016
021-36294375
021-36278068
تلگرام و واتس اپ: 4526950-0910 7547272-0936
آیدی تلگرام: mhpress@
اینستاگرام: hesabdari.hesaban@
مالیات بر ارزش افزوده
تعریف:
طبق ماده 3 قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات عرضه شده و ارزش کالا و خدمات خریداری شده در یک دوره معین ارزش افزوده نام دارد که نوعی مالیات بر مصرف است که هم اکنون در بیش از 140 کشور جهان انجام می شود.
مالیاتی است که غیر از تولید کننده اصلی؛ هر واسطه ای موظف است یک بار آن را پرداخت و در مرحله بعد آن را از مشتری اش دریافت و به حساب دولت واریز نماید. در واقع مالیاتی است که خریدار ( مصرف کننده) در زمان استفاده از خدمات یا همراه با خرید کالا؛ در طول فرآیند تولید و خدمات می پردازد و دریافت کننده مبلغ؛ بایستی مالیات دریافتی را به دولت پرداخت نماید. این مالیات برای تمامی کالاها و خدماتی که در برابر پول انجام میشود؛ تعلق می گیرد.
*کلیه مشمولین مالیات بر ارزش افزوده؛ موظف هستند در پایان هر فصل (هر سه ماه یکبار) ” با فرجه 15 روزه” اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارایه داده و پرداخت نمایند؛ در غیر اینصورت با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
*گردشگران که در کشوری در سفر هستند و اقامت دایم ندارند؛ میتوانند «برگه تفکیک بهای خرید و مالیات بر ارزش افزوده» (Export document) را در حین خرید از فروشنده دریافت نمایند؛ این برگه ها بایستی توسط اداره گمرک مرکزی بررسی شده و تایید شود.
*این برگه ها بایستی حداکثر تا سه ماه پس از خرید به اداره گمرک مرکزی؛ تحویل داده شود. مسافر می تواند طی سفر بعدی از همان فروشنده یا شرکتهای ویژه مستقر در بخش ترانزیت فرودگاه یا در کشور مقصد، مالیات پرداختی را دریافت نماید.
*افراد ساکن در کشورهای اتحادیه اروپا، در این اتحادیه؛ امکان دریافت مبلغ را ندارند.
*فروشگاه های مستقر در سفارت خانه ها؛ یونسکو؛ فایو ؛ سالن ترانزیت فرودگاه ها و سایر مکان های مشابه به این مکان ها که خرید به صورت ویژه ای انجام میشود و” Duty-free shop خرید بدون مالیات” می باشد که مالیات بر ارزش افزوده را از خریدار دریافت نمی کنند.
*کالاهای وارداتی پس از کسر مبلغی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده؛ به کشور وارد می شوند و کالاهای صادراتی از این مالیات معاف هستند.
نحوه محاسبه ماليات بر ارزش افزوده
سطوح محاسبه ارزش افزوده
ارزش افزوده در هر یک از سطوح واحد اقتصادي قابل محاسبه است، سطوح شامل: طبقه (متشکل از چند واحد اقتصادي داراي فعالیت مشابه)، گروه (متشکل از چند طبقه) ، بخش (متشکل از چندگروه) ، قسمت (متشکل از چند بخش) و بالاخره کل اقتصاد( شامل کلیه قسمت هاي اقتصادي)
جهت ثبت موارد مربوط به محاسبات مالیات و عوارض ارزش افزوده باید ۴ سرفصل مجزاء تعریف شود:
۱-حساب مالیات بر ارزش افزوده خرید
۲-حساب مالیات بر ارزش افزوده فروش
۳-حساب عوارض خرید
۴-حساب عوارض فروش
ماده 14 – میزان مالیات، با توجه به ارزش کالا که در صورتحساب موجود می باشد محاسبه می شود. چنانچه برای کالا؛ صورت حسابی وجود نداشته باشد، اسناد و مدارک بیانگر این مطلب باشد که ارزش کالا به صورت واقعی اعلام نشده، مالیات آن کالا با توجه به بهای روز آن کالا یا خدمات محاسبه می شود.
تبصره ـ موارد زیر از منابع محاسبه مالیات نمی باشد: الف ـ تخفيفات اعطائي؛ ب ـ ماليات موضوع اين قانون كه قبلاً توسط عرضه كننده كالا يا خدمت پرداخت شده است؛ ج ـ ساير مالياتهاي غير مستقيم و عوارضي كه هنگام عرضه كالا يا خدمت به آن تعلق گرفته است.
ماده ۱۵ ـ ماليات واردات كالا، از ارزش گمركي كالا (قيمت خريد، هزينه حمل و نقل و حق بيمه) به علاوه حقوق ورودي (حقوق گمركي و سود بازرگاني) درج شده در اوراق گمركي محاسبه می شود.
ماده ۱۶ ـ نرخ ماليات بر ارزش افزوده، يك و نيم درصد مي باشد.
تبصره ـ نرخ ماليات بر ارزش افزوده كالاهاي خاص به شرح زير تعيين مي گردد:
۱ ـ انواع سيگار و محصولات دخاني، دوازده درصد (۱۲%) ؛
۲ ـ انواع بنزين و سوخت هواپيما، بيست درصد (۲۰%)
ماده ۱۷) تبصره ۱ ـ در صورتي كه مؤديان مالیات پرداخت شده توسط مودیان بیشتر از مبلغ اصلی در هر دوره باشـند، مبلغ اضافه پرداختی جهت ماليات های دوره بعد محاسبه خواهـد شـد و در صـورت تقاضـاي مؤديان، مبلغ اضافه ماليات پرداخت شده استرداد خواهد شد.
تبصره ۲ ـ در صورتي كه موضوع فعالیت مؤديان جز موارد معاف از ماليات باشد و يا مشمول ماليات نباشند، ماليات هاي پرداخت شده بابت این موارد دریافت نمی شود.
تبصره ۳ ـ در صورتي كه فعالیت مورد نظر، معاف از ماليـات باشد، تنها مالیات فعالیت هایی که مشمول ماليات هستند، منظور خواهد شد.
تبصره ۷ ـ ماليات هايي كه زمان خريد كالاها و خدمات، توسط شهرداري ها و دهياري ها پرداخت مي گردد، طبق مقررات اين قانون، قابل تهاتر و يا استرداد خواهد بود.
معافیت های مالیات بر ارزش افزوده
موارد معافیت از ارزش افزوده ها:
طبق ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ موارد معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به شرح ذیل می باشد:
1.- برنج ، سویا ، نان ،شکر ، شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان، آرد خبازی ، پنیر ،حبوبات، شیر ، قند ، روغن نباتی و گوشت
2.- اموال غیر منقول
3.- فرش دستباف
4.- رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاهها بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد
5.- صندوق های قرض الحسنه مجاز، خدمات بانکی و اعتباری بانکها ، صندوق تعاون و موسسات و تعاونی های اعتباری
6.- محصولات کشاورزی فرآوری نشده
7.- خوراک دام وطیور
8.- دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل و نوغان
9.- موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تایید هیأت وزیران و حوزه های گیرنده هدایا ، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها
10. انواع کود ، سم ، بذر ، نهال
11.- خدمات حمل و نقل عمومی و مسافری درون و برون شهری جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی
12.- کتاب ، مطبوعات ، دفاتر تحریر وانواع کاغذ چاپ و تحریر و مطبوعات
13.- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ، موضوع قانون مالیاتهای مستقیم
14.- خدمات درمانی ( انسانی ، حیوانی ، گیاهی )، خدمات توانبخشی و حمایتی، انواع دارو و لوازم مصرفی درمانی
15.- امور اقتصادی و دارایی ، درمان وآموزش پزشکی ، انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فن آوری ، بهداشت ، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیات وزیران میرسد
16. کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات وارد کشور میشود مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود .
17.- اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی ) و امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیات وزیران قابل اجراء خواهد بود
طبق ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور از طریق مرزهای رسمی کشور، مشمول مالیات این قانون نمی باشد و چنانچه مالیاتی در این باره پرداخت شود، با ارایه برگه خروجی صادره توسط گمرک ( در مورد کالا ) و اسناد و مدارک ، میتوان مبلغ را باز پس گرفت.
تبصره _ چنانچه مسافران کشورهای خارجی بابت خرید کالاها، مالیاتی پرداخت نمایند، تا دو ماه پس از تاریخ خرید آن ها، پس از ارایه اسناد و مدارک قابل دریافت خواهد بود.
موارد تخلف در قوانین مالیات بر ارزش افزوده و جرایم آن:
موارد تخلف از قوانین ماليات بر ارزش افزوده، مطابق ماده (22) و (23) شامل موارد ذیل می باشد:
1. عدم ثبت نام در مهلت مقرر؛ موضوع بند 1 ماده 22 قانون.
2. عدم صدور صورتحساب؛ موضوع بند 2 ماده 22 قانون
3. عدم درج صحيح قيمت در صورتحساب
4. عدم درج و تكميل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه
5. عدم تسليم اظهارنامه
6. عدم ارائه دفاتر يا اسناد و مدارك
7. تاخير در پرداخت در موعد مقرر
ماده 22 _ مؤدیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مشخص شده و یا در صورت تخلف از مقررات این قانون علاوه بر پرداخت مالیات و جریمه تأخیر ، مشمول جریمه ای به شرح زیر خواهند بود:
1. عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر ( مهلت مقرر جهت ثبت نام مؤديان، پايان انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه اولين دوره مالياتي که مؤدي مشمول ثبت نام و اجراي قانون خواهد شد، مي باشد. در صورت عدم ثبت نام مؤديان در مهلت مزبور، جريمه عدم ثبت نام از تاريخ اولين دوره شمول اجراي قانون تا تاريخ ثبت نام يا شناسايي حسب مورد قابل محاسبه و مطالبه خواهد بود). جریمه عدم ثبت نام مؤدیان معادل هفتاد و پنج درصد (75%) مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد.
2. عدم صدور صورتحساب معادل یک برابر مالیات متعلق
3. عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق
4. عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه اعلام شده معادل بیست و پنج درصد (25%) مالیات متعلق
5. عدم تسلیم اظهار نامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد معادل پنجاه درصد(50%) مالیات متعلق
6. عدم ارایه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد معادل بیست و پنج درصد ( 25%) مالیات متعلق؛ بنابراين در صورتي كه موديان از ارائه دفاتر و اسناد و مدارك خودداري نمايند، مشمول پرداخت جريمه جمعا معادل 50 درصد ماليات متعلق خواهند بود.
*چنانچه مؤدي مشمول جريمه عدم ثبت نام موضوع بند(1) ماده(22) قانون گردد، مطالبه جريمه عدم تسليم اظهارنامه تا تاريخ ثبت نام يا شناسايي حسب مورد منتفي مي باشد و مطالبه جريمه عدم تسليم اظهارنامه صرفاً از تاريخ ثبت نام يا شناسايي حسب مورد موضوعيت دارد، بنابراين مطالبه توأم جرايم بندهاي (1) و (5) ماده مذکور در يک محدوده زماني معين موضوعيت نخواهد داشت.
*در صـورت عـدم صدور صورتحساب موضوع بند(2) ماده(22) قانون، مـعادل يـک بـرابـر مـاليـات و عـوارض مـتـعلق، جريمه محاسبه و مطالبه مي گردد. بنابراين مطالبه جرايم بندهاي (3) و (4) در مورد همان صورتحساب موضوعيت نخواهد داشت
*در صورتي که مؤدي در صورتحساب هاي صادره ماليات و عوارض متعلق که جزء اقلام اطلاعاتي صورتحساب طبق نمونه اعلامي سازمان امور مالياتي کشور است، را درج ننمايد، در اين صورت نير مشمول جريمه اي معادل بيست و پنج درصد(25%) ماليات عوارض متعلق موضوع بند(4) ماده(22) قانون خواهد بود.
*به استناد بند(6) ماده(22)، جريمه عدم ارائه دفاتر معادل(25%) ماليات متعلق و جريمه عدم ارائه اسناد و مدارک نيز معادل (25%) ماليات متعلق خواهد بود. بنابراين در صورتي که مؤديان از ارائه دفاتر و اسناد و مدارک خودداري نمايند، مشمول پرداخت جريمه جمعاً معادل(50%) ماليات متعلق مي باشند. بديهي است عدم ارائه صورتحساب، در حکم عدم صدور آن بوده و در صورتي که مؤديان از ارائه صورتحساب خودداري، دفاتر و ديگر اسناد و مدارک درخواستي مأمورين مالياتي را ارائه نمايند وصول جريمه موضوع بند(2) ماده(22) کفايت داشته و در اين حالت وصول جريمه بند(6) موضوعيت نخواهد داشت.
ماده 23 _ مأخذ محاسبه جرائم تاخير موضوع ماده(23) قانون،ماليات و عوارض متعلق به دوره پس از کسر ماليات و عوارض پرداختي و قابل کسر (اعتبار مالياتي) مي باشدتأخیر در پرداخت مالیاتهای موضوع این قانون در مواعد مقرر ، موجب تعلق جریمه ای به میزان دو درصد (2%) در ماه ، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر محاسبه و مطالبه مي گردد. در صورتي که مدت تأخير کمتر از يک ماه باشد، به ميزان مدت تأخير کمتر از يک ماه نيز جريمه قابل محاسبه و مطالبه است.
*مبدأ احتساب جريمه تأخير موضوع ماده(23) قانون در مورد ماليات و عوارض پرداخت نشده(اعم از ابرازي مؤدي يا مطالبه شده) هر دوره مالياتي، تاريخ انقضاي مهلت تسليم اظهارنامه مالياتي و سر رسيد پرداخت ماليات و عوارض دوره مزبور خواهد بود.
*مبدأ احتساب جريمه موضوع بند(الف) تبصره(3) ماده(42) اين قانون در مورد ماليات نقل و انتقال انواع خودرو، تاريخ تکميل و صدور اسناد تنظيمي (اعـم از بـيـع قـطعـي، صـلـح، هبه و وکـالـت فروش) در دفاتر اسناد رسمي مـي باشـد. مأخذ محاسبه جريمه مزبور، ماليات متعلق يا مـابه التفـاوت (در مـواردي که ماليات کمتر از ميزان مقرر پرداخت شده) پرداخت نشده مي باشد که به ميزان دو درصد(2%) در ماه نسبت به مدت تأخير محاسبه و مطالبه خواهد شد، براي مدت کمتر از يک ماه نيز جريمه قابل محاسبه و مطالبه مي باشد. شايان ذکر است که جريمه مذکور غير قابل بخشودگي است.
*دو درصد(2%) خسارت(جريمه) تأخير در پرداخت مبالغ اضافه دريافتي از مؤديان موضوع تبصره(6) ماده (17)، چنانچه ظرف مهلت سه ماه از تاريخ درخواست مؤدي مطابق ضوابط اجرايي استرداد مسترد نگردد به مأخذ مبلغ اضافه دريافتي احراز شده و نسبت به مدت تأخير(از تاريخ انقضاي مهلت مذکور لغايت تاريخ استرداد مبالغ اضافه دريافتي) محاسبه و پرداخت مي گردد.در صورتي که مدت تأخير کمتر از يک ماه باشد،به ميزان مدت تأخير کمتر از يک ماه نيز خسارت (جريمه) قابل محاسبه و پرداخت مي باشد.
*تاخير در پرداخت مالياتهاي موضوع اين قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جريمهاي به ميزان دو درصد در ماه، نسبت به ماليات پرداخت نشده و مدت تاخير خواهد بود. جريمه تاخير در پرداخت با توجه به عبارت «نسبت به ماليات پرداخت نشده و مدت تاخير» بهصورت روزشمار قابل محاسبه است. به عبارتي تاخير كمتر از يك ماه نيز مشمول جريمه خواهد بود.
*تبصره ماده 19 _ عرضه کالا های مشمول مالیات بر ارزش افزوده ، که قوانین و مقررات قید شده در این قانون در آن رعایت نمی شود؛ علاوه بر جریمه، کالای قاچاق محسوب می شود.
مراحل اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده :
گواهی مالیات بر ارزش افزوده به بصورت ۶ ماهه یا یک ساله صادر می شود ( بنا بر تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده) که پس از پایان اعتبار آن، بایستی نسبت به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی اقدام شود.
خریداران موظفند هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست کرده و پس از رویت آن ، و اعتبار تاریخ ، نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.
گواهی ارزش افزوده گواهی ای است، که مؤدیان پس از ثبت شرکت و اخذ کد اقتصادی میبایست حتما برای اخذ آن اقدام نمایند.
مراحل دریافت ارزش افزوده:
• ثبت نام اولیه ارزش افزوده شرکت
• دادن برگ ثبت نام اولیه همراه با مدارک فوق الاشاره (مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده)
• ثبت نام مرحله دوم پس از آمدن رمز عبور
• دادن کلیه مدارک فوق برای اداره دارایی (اظهار نامه برای سه ماهه های سالهای قبل از تاسیس تا سالی که قرار است ارزش افزوده ثبت نام و گواهی صادر شود – برگ اولیه و مرحله دوم ثبت نام و شناسه کاربری و رمز عبور- نامه (به شرح زیر) – کپی کلیه قرار دادها برای ثبت نام مرحله آخر و صدور گواهی ارزش افزوده
مدارک ثبت نام اولیه ارزش افزوده :
1. کد اقتصادی
2. کپی مدارک اعضای شرکت اعم از شناسنامه و کارت ملی ( براساس آخرین تغییرات)
3. آگهی تاسیس شرکت
4. اخرین تغییرات شرکت
5. وکالتنامه
6. آدرس کامل سکونت پیمانکار
7. تلفن ثابت و همراه پیمانکار و در صورت امکان مدیر عامل
8. کد پستی پیمانکار
9. مجوز فعاليت (گواحي صلاحيت يا نام شركت در سايت رتبه بندي)
10. كد پستي دفتر و يا در صورت نبود كد پستي محل فعاليت يا منزل
مدارک لازم برای مرحله آخر ارزش افزوده :
1. نام بانک شرکت
2. نام شعبه بانک
3. کد شعبه
4. شماره حساب
5. تلفنن ریس هیات مدیره
6. کد پستی و آدر رئیس هیات مدیره
7. کد اقتصادی
8. آخرین تغییرات
9. مدارک آخرین اعضا
بنا به تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، این گواهینامه برای مدت 6 ماه یا یک سال صادر میگردد که پس از اتمام تاریخ اعتبار، اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی خواهند بود. تمامی خریداران نیز میتوانند تا در هنگام پرداخت، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان، گواهینامه ثبت نام را از آنها درخواست نمایند و پس از رویت و تاریخ اعتبار آن، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.
دستورالعمل صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
- دستورالعمل
پیرو بخشنامههای شماره 2815 مورخ 1388/2/5، 4936 مورخ 1388/2/30 و 30392 مورخ 1388/12/18 و با توجه به فراهم آمدن امکان صدور گواهینامه ثبت نام مؤدیان در نظام مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir ، لذا از ابتدای سال 1394 صدور گواهینامه مذکور صرفاً از طریق سامانه یاد شده و با رعایت شرایط و نکات ذیل امکانپذیر خواهد بود.
• شرایط صدور گواهینامه ثبتنام
1. ثبتنام نهایی مؤدی در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و تکمیل ثبتنام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در نشانی www.evat.ir ؛
2. درخواست صدور گواهینامه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط مؤدی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده؛
3. راستی آزمایی و تکمیل اطلاعات پرونده مؤدی مطابق دستورالعمل راستیآزمایی ثبتنام به شماره 4697/260/د مورخ 1392/11/1؛
4. ارائه کلیه اظهارنامههای دورههای مشمولیت مؤدی که تاکنون مورد رسیدگی قرار نگرفته است؛
5. پرداخت یا ترتیب پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده ابرازی و یا قطعی شده؛
• نحوه صدور گواهینامه ثبتنام توسط واحدهای خدمات مؤدیان
1. مراجعه به فهرست مؤدیان متقاضی گواهینامه ثبتنام در قسمت مدیریتی سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir/admin در منوی «گواهینامه ثبتنام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبتنام» توسط کاربران خدمات مؤدیان؛
2. بررسی و تأیید بندهای «1»، «3»، «4» و «5» قسمت شرایط صدور گواهینامه ثبتنام این دستورالعمل توسط کاربران خدمات مؤدیان؛
3. تعیین و پیشنهاد مدت اعتبار گواهینامه ثبتنام توسط کاربران خدمات مؤدیان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده در منوی «گواهینامه ثبتنام» زیر منوی «صدور گواهینامه ثبتنام» و ارسال به کارتابل رئیس امور مالیاتی ذیربط جهت تأیید نهایی؛
تذکر: مدت اعتبار گواهینامه برای مؤدیانی که بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمودهاند یکسال و برای مؤدیانی که ترتیب پرداخت آن را دادهاند شش ماه خواهد بود.
4. مراجعه رئیس امور مالیاتی به بخش مدیریت سامانه مالیات بر ارزش افزوده منوی «گواهینامه ثبتنام» زیر منوی «تعیین وضعیت گواهینامه ثبتنام» و مشاهده فهرست مؤدیانی که درخواست گواهینامه ثبتنام آنان توسط کاربران خدمات مؤدیان تأیید شده است برای بررسی، کنترل و در صورت لزوم اعمال تغییرات درخصوص زمان اعتبار و تأیید صدور گواهینامه ثبتنام یا «رد درخواست» با درج دلایل؛
تذکر: تعیین وضعیت گواهینامه ثبتنام شامل تأیید، اصلاح و رد درخواست گواهینامه میباشد که صرفاً توسط رؤسای امور مالیاتی ذیربط یا معاون مالیات بر ارزش افزوده ادارات کل امور مالیاتی قابل انجام خواهدبود.
5. پس از تعیین مدت اعتبار گواهینامه ثبتنام و تأیید آن توسط معاون یا رئیس امور مالیاتی ذیربط گواهینامه مؤدی قابل چاپ خواهد بود و کاربران خدمات مؤدیان موظفند نسبت به چاپ آن در فرمهای مخصوص جهت امضاء معاون یا رئیس امور مالیاتی مربوطه اقدام نمایند؛
6. گواهینامههای صادره صرفاً از طریق پست سفارشی دو قبضه به نشانی اقامتگاه قانونی/ محل فعالیت مؤدی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج شده است ارسال خواهد شد. در صورت عودت گواهی مزبور توسط پست به هر دلیل و مراجعه و ارائه توضیحات کتبی توسط مؤدی، چنانچه دلایل ارائه شده به لحاظ راستی آزمایی کافی به مقصود باشد گواهی مذکور میبایست مجدداً به آدرس قبلی ارسال شود در غیر اینصورت طبق مقررات اقدام گردد؛
7. در هر مقطع زمانی که توسط مراجع ذیصلاح، نام بنگاه اقتصادی بعنوان مؤدی ” فاقد اعتبار” به معاونت مالیات بر ارزش افزوده اعلام و در سامانه اعمال گردد، به صورت سیستمی ثبتنام وی غیرفعال و گواهینامه ثبتنام صادر شده نیز لغو میگردد. همچنین در صورتیکه پس از راستی آزمایی مجدد توسط ادارات کل، وضعیت ثبتنام مؤدی از وضعیت ” تأیید شده”به وضعیت” لغو” تغییر یابد، گواهینامه ثبتنام صادره به صورت سیستمی لغو میگردد؛
8. مؤدیان مربوطه میتوانند با مراجعه به وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور بخش ” ثبت نام” گزینه “درخواست صدور گواهینامه ثبت نام” از وضعیت درخواست خود اطلاع حاصل نمایند؛
9. کارفرمایان، خریداران کالا و خدمت و فعالان اقتصادی میتوانند با مراجعه به سامانه عملیات اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه “بررسی اعتبار گواهینامه ثبتنام مؤدیان مالیات بر ارزش افزوده” از صدور و اعتبار گواهینامه مؤدیان کسب اطلاع نمایند.
بدیهی است مسئولیت بررسی و کنترل کلیه موارد فوق به عهده مأموران مالیاتی ذیربط بوده و مدیران کل امور مالیاتی مربوطه نیز نظارتهای لازم را اعمال خواهند نمود.
پس به طور کلی مراحل دریافت گواهی مالیات بر ارزش افزوده به 3 قسمت زیر تقسیم می شود :
مرحله 1) پیش ثبت نام گواهی مالیات بر ارزش افزوده
مرحله 2) اخذ اطلاعات کاربری
مرحله 3) ثبت نام نهایی
تماس با ما:
021-36299016
021-36294375
021-36278068
تلگرام و واتس اپ: 4526950-0910 7547272-0936
آیدی تلگرام: mhpress@
اینستاگرام: hesabdari.hesaban@